Kompetensi Guru

Posted: Jun 24, 2011 in Isu, Pelajaran

GURU perlu mempunyai kompetensi yang lengkap dan tidak terbatas di dalam bilik darjah sahaja. – Gambar hiasan.


(Bahagain 1)

GURU PERMULAAN Oleh DR. ISMAIL ZAIN

KOMPETENSI membawa maksud “A cluster of related abilities, commitments, knowledge, and skills that enable a person (or an organization) to act effectively in a job or situation.” (http://www.businessdictionary.com/definition/competence.html).

Ia menggambarkan adunan kebolehan, komitmen, pengetahuan dan kemahiran yang membolehkan seseseorang atau sesebuah organisasi menjalankan tugas atau situasi secara efektif.

Dalam hal ini guru harus mempunyai kompetensi yang selengkapkannya bukan hanya untuk tujuan penilaian tetapi yang lebih penting ialah agar kredibiliti profesion keguruan dapat dikekalkan ke peringkat yang maksimum.

Guru harus membuat persiapan diri dalam pelbagai aspek kemahiran dan pengetahuan yang berasaskan “workplace” dan “ job based”.

 Walaupun tugas seorang guru ialah dalam bilik darjah tetapi  penguasaan ilmu dan kemahiran dalam pelbagai domain harus diberi perhatian kerana ia menjadi nilai tambah bagi memperkukuh serta memperlengkapkan proses pengajaran dan pembelajaran (P&P).

Kompetensi seseorang guru itu harus dimantapkan sepanjang masa melalui pelbagai aktiviti, projek atau program yang diatur sama ada daripada pihak pentadbiran ataupun daripada inisiatif sendiri.

Pelaksanaannya haruslah mencapai tujuan dan sasaran dan bukannya untuk matlamat penilaian semata-mata.  Bagaimanapun penilaian terhadap pelaksanaannya harus juga diberi perhatian untuk penambahbaikan.

Antara domain yang utama yang perlu diberi perhatian untuk memantapkan kompetensi guru ialah domain pengetahuan, kemahiran dan sahsiah.

Manakala elemennya pula merangkumi aspek proses perancangan dan pelaksaaan P&P serta kokurikulum, pengaplikasian dan pengintegrasian teknologi maklumat dan komunikasi (ICT), penyelidikan, penerbitan dan penghasilan bahan inovasi serta penglibatan dan sumbangan kepakaran kepada warga dalam dan luar organisasi.

Ruang lingkup seperti yang dinyatakan bertujuan agar para guru dapat memenuhi ciri-ciri personaliti unggul (towering personality) serta mampu menempuh cabaran guru pada abad ke-21 seperti yang dinyatakan oleh isteri Perdana Menteri, Datin Rosmah Mansor, “… 21st century competencies required teachers to move beyond simple content area or knowledge and skills to meet complex demands….”

Beliau berkata demikian ketika membentangkan kertas kerja bertajuk Teacher’s Competency – Nurturing the Future Generation di the First International Conference on Total Quality Management in K-12 Education, Riyadh, Arab Saudi baru-baru ini.  (http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2011/1/10/nation/7765266&sec=nation)

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s