Kuasai pengetahuan, tingkatkan kemahiran

Posted: Jun 30, 2011 in Isu, Pelajaran

 

 

SELAIN  menguasai pengetahuan mendalam bidang kepakarannya, seseorang guru juga perlu menguasai pelbagai kemahiran lain dan mempunyai sahsiah terpuji. – Gambar hiasan

 


GURU PERMULAAN  Oleh DR. ISMAIL ZAIN

 

Bahagian 2

DOMAIN pengetahuan: Domain ini merangkumi kepakaran pengetahuan dalam bidang tugas utama pengajaran dan pembelajaran (P&P), kokurikulum, dasar-dasar pendidikan serta peraturan dan pekeliling yang berkaitan dengan perkembangan pendidikan masa kini.

Sebagai seorang guru memang sewajarnya mempunyai pengetahuan yang mendalam terutamanya dalam bidang pengkhususan kepakaran. Walaupun seseorang guru itu hanya mengajar tahap  satu di sekolah rendah tetapi bukan bermakan ilmunya hanya tertumpu dan terhad pada tahap itu sahaja.

Pengetahuan yang luas mampu membuka sudut pandangan murid-murid terutamanya mereka yang berada di luar bandar.  Pemahaman berkaitan dengan dasar-dasar pendidikan serta peraturan dan pekeliling mampu memperkasakan seseorang guru, bertindak pada landasan yang betul dan mampu merealisasikan segala hasrat negara dalam usaha mewujudkan bidang pendidikan yang bertaraf dunia.

Domain kemahiran: Domain ini amat luas yang merangkumi kemahiran mengendalikan proses P&P dan kokurikulum, kemahiran teknologi maklumat, kemahiran berkomunikasi, kemahiran menghasilkan buah fikiran dalam bentuk penyelidikan, penulisan dan kemahiran membimbing murid.

Dari kaca mata murid, kejayaan atau kegagalan seseorang guru ketika mengajar dalam bilik darjah ialah bagaimana dia dapat menyampaikan pengajaran secara mudah, mesra dan menyeronokkan.

Dalam hal ini guru harus mahir dalam pedagogi, memilih kaedah yang sesuai dengan murid, menggunakan bahan pengajaran yang menarik serta mampu menggunakan contoh-contoh yang mudah difahami oleh mereka.  Tidak ada masalah yang tidak dapat diselesaikan dan  ilmu itu harus dikongsi bersama.

Untuk itu guru seharusnya mampu menjalankan penyelidikan yang untuk nmenyelesaikan masalah pembelajaran dan perlu diterjemahkan dalam bentuk penulisan sama ada kertas kerja seminar, buku, artikel atau pun melalui kursus-kursus dalaman.

Interaksi antara murid dan guru haruslah telus dan tidak ada benteng yang menghalang mereka untuk berkomunikasi.  Guru perlu meneroka potensi murid dan mencari jalan memperkembangkannya ke arah peningkatan kualti diri mereka.

Tugas ini memerlukan guru berkemahiran dalam proses membimbing murid. Bimbingan yang mesra serta amanah dalam hal keperibadian murid mampu mempengaruhi kepercayaan dan keyakinan murid terhadap seseorang guru.

Domain sahsiah:  Guru kencing berdiri, murid kencing berlari.  Begitulah peribahasa Melayu yang menunjukkan bagaimana tingkah laku seseorang guru akan menjadi contoh dan ikutan murid.  Dengan erti kata yang lain guru dianggap sebagai contoh dalam penampilan diri dan tindakan.

Komitmen guru dalam melaksanakan tugas, sifat kerjasama serta sifat kreativiti dalam melakukan sesuatu inovasi mampu meningkatkan imej seseorang guru, sekali gus disegani dan akan dihormati murid.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s