Menjiwai profesion keguruan

Posted: Julai 27, 2011 in Isu

GURU PERMULAAN Oleh Dr. Ismail Zain

TAHNIAH kepada guru-guru yang baru dilantik untuk memulakan tugas mereka sebagai seorang pendidik seperti yang dicita-citakan selama ini. Anda mungkin ditempatkan di kawasan yang menjadi pilihan anda atau berada di tempat yang belum pernah anda tinggal di situ. Di mana sahaja anda berada syukur alhamdulliah kerana anda sudah berkerja dan sedang melalui satu proses kehidupan yang baru.

Sebagai seorang penjawat awam yang bergelar guru anda harus menyesuaikan diri serta menjiwai profesion keguruan sepenuh hati. Menjiwai profesion keguruan bererti anda harus meletakkan diri anda secara fizikal, mental dan spiritual dalam situasi mendidik untuk memenuhi harapan anak-anak yang dahagakan ilmu dan bimbingan anda.

“Assalamualaikan cikgu” begitulah kata-kata keramat yang hanya dilontarkan kepada golongan guru seperti anda. Kata-kata keramat ini meletakkan anda sebagai pemimpin mereka dan kata-kata keramat ini juga diletakkan ke atas bahu anda untuk dipikul sebagai salah satu tanggungjawab ke arah memartabatkan profesion keguruan.

Dalam melaksanakan tugas anda di sekolah, anda seharusnya mampu membuat satu bentuk transformasi diri berlandaskan beberapa perkara yang dinyatakan di bawah ini.

Fizikal:
Setiap gerakgeri anda diamati dan dikagumi dan setiap amalan dan tindakan anda akan dicontohi. Dalam hal ini anda harus mempunyai disiplin yang tinggi, personaliti yang boleh dihormati dan gaya hidup yang murni. Kekemasan, kesederhanaan dan keprihatinan merupakan amalan yang suci dan pintu rahmat daripada Ilahi.
Mental:
Pemikiran anda harus matang dan dapat berfikir di luar kotak. Anda harus tegas membuat keputusan, arif mengemukakan pandangan dan ikhlas memberi teguran. Buah fikiran yang bernas mampu menyakinkan mereka dan seterusnya mampu menerapkan ilmu dan kemahiran ke arah membentuk satu generasi baru yang dinamis serta progresif untuk memenuhi wawasan negara.
Spiritual:
Hati anda harus kukuh, jiwa anda harus tenang dan semangat anda harus kental dalam apa jua tindakan dan cabaran yang melintang dalam usaha menongkah arus kehidupan. Jangan dibiarkan air mata berlinangan hanya kerana mengikut perasaan tetapi basahilah ia dengan keringat yang hasilnya membawa insan-insan kecil ke mercu kejayaan.

Tiada permaidani merah yang menyambut anda, tiada paluan kompang dan bunga manggar mengiringi anda tetapi hanya doa dan harapan setinggi gunung menunggu kedatangan anda. Sesungguhnya sumbangan dan pengorbanan anda amat dihargai dan dinanti-nantikan selama ini.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s